Kismamák és a kávéfogyasztás. Lehet-e várandósság alatt kávézni?

DXN kávé

Ebben a bejegyzében a Szülőverzum segít elolszlatni a kételyeket és tévhiteket. Köszönjük nekik a hasznos cikket a kismamák kávéfogyasztásával kapcsolatosan.

Sokan zavartan néznek a kedvenc kávés bögréjükre, amikor kiderül, hogy gyermeket várnak, mert nem tudják mit szabad és mit nem a várandósság alatt.

Az ugyan már köztudott, hogy dohányozni és alkoholt fogyasztani tilos, de mi a helyzet a koffein fogyasztással? Szabad a kismamáknak kávézni vagy súlyos felelőtlenség a szokásos csésze fekete felhörpintése reggelenként?

A méhlepény egy csodálatos szerv, ami számos külső hatástól megvédi a magzatot az anyaméhben. A koffein azonban nincs köztük. Ez egy olyan stimuláló anyag, ami könnyedén átjut a placentán. De probléma ez egyáltalán?

Milyen kockázata lehet a várandósság alatti kávéfogyasztásnak?

A nagy dózisú koffein bevitelt korábban több kutatás összefüggésbe hozta a vetéléssel, az alacsony születési súllyal és a koraszüléssel is.

Az ezredforduló után ezért még több tudományos kísérlet folyt arról, hogy megállapítsák, veszélyes-e a koffein a magzatra nézve.

Szerencsére fellélegezhettek a kávéimádó kismamák: konszenzus alakult ki arról, hogy a mértékkel fogyasztott kávé semmilyen káros hatással nincs a pocakban növekvő gyermekre.

De mégis mennyi koffeint engedélyeznek az orvosok?

A legtöbb ajánlás napi 200 mg koffeinben határozza meg a terhes nők számára a maximumot. Ennyit teljes biztonsággal be lehet vinni.

Egy dolgot kell számon tartani: ugyan a kávé a legismertebb koffeinforrás, de ezen kívül a fekete, a zöld, a fehér és az oolong teák, az üdítők egy része (főleg a kólák és energiaitalok), az étcsokoládé és néhány gyógyszer is tartalmazza ezt a stimulánst.

Ezek fogyasztásakor össze kell adni a bennük lévő koffein mennyiségét és ennek nem szabad átlépnie a 200 mg-os határt.

Mennyi koffeint tartalmaz egy kávé?

Ez több tényezőtől is függ. A kávébab fajtája is befolyásolja a koffein mennyiséget: például az Arabica kávé szemei nagyjából fele annyit tartalmaznak, mint a Robusta.

Emellett számít, hogy milyen módon készült a feketénk. Mivel a koffein vízben oldódó anyag, így minél több ideig érintkezik a forró vízzel a kávé, annál erősebb lesz a végeredmény. Tehát egy gyorsan lefőzött espresso-ban kevesebb lesz a koffein, mint egy lassú, például filteres eljárás esetén.

Az alábbi táblázatban a koffein mennyiség 100 gr/ 100 ml-re vetítve látható. Viszonyításként: espresso-ból 25-50 ml-t iszunk egy-egy adag lefőzésekor, instant kávéból körülbelül átlagosan 100 ml-t.

Koffeintartalmú termék Koffein 100 gr / 100 ml-re vetítve
espresso 50-175 mg
amerikai típusú kávé 40-80 mg
instant kávé 30-50 mg
fekete tea 15-20 mg
étcsokoládé 70-80 mg
energia ital 25-80 mg
kóla 10-14 mg

Forrás: https://tudatosvasarlo.hu/kerdesek_valaszok/kulonbozo-elelmiszerek-koffeintartalma

Mi a helyzet a szoptatással?

Szerencsére a szoptatás alatt sem kell lemondani a kávé élvezetéről a nőknek.

Ebben az időszakban is a mértékletesség a kulcsszó, ugyanis az újszülötteknek még sokkal lassabban bontja le a szervezete a koffeint, nagyjából 2-4 nap alatt.

Fokozatosan, nagyjából fél éves korukra éri el az emésztőrendszerük azt az érettséget, amivel már pár óra alatt képesek lebontani az anyatejjel együtt érkező kis mennyiségű koffeint.

Ez azt jelenti, hogy a legkisebbeknél hamar felhalmozódik ez az élénkítő anyag a szervezetükben és nyugtalanságot, nyűgösséget okozhat az arra érzékeny kisbabáknál.

Ha ilyet tapasztalsz, hagyj néhány nap szünetet a kávéivásban és figyeld meg, hogy enyhülnek-e a tünetek. Végső esetben már számtalan finom koffeinmentes kávé közül válogathatsz, így nem kell az ízek az élvezetéről lemondani semmilyen körülmények között.


DXN termékek és törzsvásárlói regisztráció DXN egészséges kávék és törzsvásárlói regisztráció

Hozzászólások